Rådet for Større
Dæksikkerhed


  • Nyttig viden
    • Alder
    • Dæktyper
    • Lufttryk
    • Mønster
    • Punktering
  • Vinterdækregler
  • Spørgsmål og svar
  • Om rådet
  • English

Spørgsmål og svar



Vi har her samlet svarene på nogle af de spørgsmål, vi ofte får.



Alder / levetid



Hvordan ser jeg, hvor gamle mine dæk er?

På dæksiden findes en kode som viser dækkets produktionsuge og år.


Hvor gamle må mine dæk være?

Der findes ingen regler for, hvor gamle dæk må være (der er dog særlige regler for påhængskøretøjer med Tempo 100-godkendelse).


Jeg har købt nogle nye dæk, som ikke er helt nye! Er det lovligt?

Der findes ingen regler for, hvor gamle dæk må være, når de sælges til en kunde.


Hvor længe holder et dæk?

Det er svært at sige, hvor langt man kan køre på et dæk, før det skal udskiftes. Det afhænger af dækkets kvalitet, vedligeholdelse samt kørselsmønster.


Læs mere om alder på dæk her...



Dæktryk



Hvor tit skal jeg tjekke dæktryk?

For at sikre det optimale vejgreb og mindst muligt brændstofforbrug og slitage, anbefales det at tjekke dæktrykket mindst én gang om måneden.

Alle nyere personbiler er udstyret med et automatisk dæktrykovervågningssystem, men da systemet først advarer føreren, når dæktrykket er nede på 1,6 bar eller 20 % under normalt tryk, vil det være en særdeles god idé selv at tjekke trykket med jævne mellemrum.


Skal jeg øge dæktrykket om vinteren?

Luft trækker sig sammen og fylder mindre, når det er koldt, og derfor falder dæktrykket i koldt vejr.

Det anbefales derfor at øge trykket med 0,2 bar i personbilsdæk om vinteren.


Læs mere om dæktryk her...



Mærkning



Hvor finder jeg mere information om den mærkat som sidder på nye dæk?

På www.dæklabel.dk kan du finde information om den lovpligtige EU-dækmærkning som findes på nye dæk.



Mønsterdybde



Hvad er den mindste tilladte mønsterdybde?

Læs mere her...


Hvad er akvaplaning?

Hvis der ligger så meget vand på vejbanen, at dækket ikke kan dræne det væk, vil dækket skøjte ovenpå vandet uden at have vejgreb.

Man vil dermed hverken kunne bremse eller styre. Det kaldes akvaplaning.

For at undgå denne ekstremt farlige situation bør dine dæk have så meget mønsterdybde som overhovedet muligt.

Jo mere mønsterdybde, jo nemmere kan dækket aflede vandet fra trædefladen og dermed sikre vejgrebet.



Opbevaring



Hvordan opbevarer jeg bedst mine dæk?

Dæk på fælge (komplethjul) bør opbevares mørkt, tørt og køligt.

Hjulene stables ovenpå hinanden og bør ligge på en træplade eller lignende, så de er beskyttet mod fugt og temperaturer fra gulvet. En hjulholder kan med fordel benyttes.



Punktering



Hvad skal jeg gøre hvis jeg punkterer?

Skulle du være så uheldig at punktere, er der flere muligheder at overveje.

Har din bil et reservehjul eller nødhjul, vil det være absolut bedst at montere det og køre til en dækspecialist for reparation af det punkterede dæk.

Har din bil et lappemiddel i stedet for reservehjul, kan du nødtætne det punkterede dæk og køre stille og roligt til nærmeste dækspecialist for en permanent reparation. Husk at følge bilfabrikantens anvisninger nøje.

Vil du ikke anvende det flydende lappemiddel eller findes det slet ikke i din bil, skal du kontakte et vejhjælpsfirma som enten kan bugsere din bil til et værksted eller foretage en nødtætning, som kan bringe dig til det nærmeste værksted.

Læs mere om punktering/lapning her...


Skal dæk skiftes parvis?

Det er ikke altid nødvendigt at skifte dæk parvis, men det afhænger af dækkenes tilstand, og der bør derfor altid foretages en faglig vurdering af en dækspecialist.



Vinterkørsel



Hvordan kan jeg se, om min bil har vinterdæk?

Vinterdæk er kendetegnet ved lameller (små riller) i mønstret og en gummisammensætning, som kan holde sig bløde i koldt vejr.

Den nemmeste måde at se om et dæk er et vinterdæk, er at kigge efter "snefnug-symbolet" på dæksiden.


Kan jeg erstatte mine sommer- og vinterdæk med et sæt helårsdæk?

Helårsdæk er fremstillet til at kunne anvendes både i sommervarme og vinterkulde. Da fremstilling af et dæk, som er optimalt i alle situationer og vejr-/vejforhold, ikke er muligt, anbefales det altid at køre med sommerdæk om sommeren og vinterdæk om vinteren.

Helårsdæk kan være et fornuftigt valg for bilister, som ikke kører så meget og som kan lade bilen stå, når vinteren viser sig fra sin værste side.


Er smalle dæk bedre om vinteren end brede dæk?

En gammel påstand er, at dæk skal være så smalle som muligt om vinteren for bedre at kunne "skære" sig igennem sne.

Moderne vinterdæk er konstrueret til at kunne køre i sne og have optimalt greb både i sne, på is og i vand. Der er derfor ingen grund til at montere smalle vinterdæk, men blot holde sig til de standarddimensioner som bilfabrikanten foreskriver.


Må jeg blande sommer- og vinterdæk?

Det er ikke tilladt at køre med sommer- og vinterdæk samtidigt på en personbil. Alle dæk på bilen skal være samme type.

På lastbiler skal alle dæk på samme aksel være samme type.


Kan man selv skifte mellem sommer- og vinterhjul?

Når man skifter hjul er der nogle vigtige ting, som man skal være opmærksom på, det er f.eks. løft af bilen, tilspænding af bolte/møtrikker etc. Retningslinjerne findes på www.branchevejledning.dk.

Er man det mindste i tvivl, bør man overlade ombytningen til en fagmand.


Hvordan er reglerne for vinterdæk i udlandet?

I vores nabolande er der krav om brug af vinterdæk i vinterføre.

Læs mere om reglerne her...


Hvornår skal jeg skifte mellem sommer- og vinterdæk?

Når temperaturen ligger på cirka 7 grader er det tid til at skifte dæk.

Som tommelfingerregel skiftes til vinterdæk omkring efterårsferien og til sommerdæk omkring påske.


Hvorfor er der ingen lov om brug af vinterdæk i Danmark?

Da langt de fleste personbilsbilister i Danmark frivilligt monterer vinterdæk i vintersæsonen, er der ikke politisk flertal for at lovgive om vinterdæk.

Desværre tænker man ikke på de sidste par hundrede tusinde bilister, som er til fare for alle andre som bruger vinterdæk, de bløde trafikanter, og samtidig nedsætter fremkommeligheden ved f.eks. ikke at kunne igangsætte på en snedækket vej ved et lyskryds.

Derudover viser tællinger, at varebiler ikke er gode til at gøre brug af vinterdæk. Erhvervskørsel i varebiler skal ske uanset vejret, og her kan man jo ikke lade bilen stå hjemme i vintervejr, som nogle personbilister måske kan.

Rådet for Større Dæksikkerhed er ikke i tvivl: Kør på vinterdæk om vinteren, og sommerdæk om sommeren!



Øvrigt



Er der særlige regler til dæk på køretøjer med Tempo-godkendelse?

Visse køretøjer kan Tempo-godkendes til at køre en højere hastighed end normalt. Der kan være særlige krav til dækkene på disse køretøjer.

Læs mere på Færdselsstyrelsens hjemmeside...


For nogle år siden hørte jeg om ”dækrazzia”. Hvad er det?

Dækrazzia var en informationskampagne som Rådet for Større Dæksikkerhed udførte sammen med politiet for at sætte fokus på dæksikkerhed.

Kampagnen løb i årene 2012-2014. Resultaterne findes her...


Hvorfor ligger der tit dækrester fra regummierede dæk i vejkanten?

De dækrester/slidbaner som kan findes langs især motorveje stammer ikke kun fra regummierede dæk men i lige så høj grad fra nye dæk.

Undersøgelser viser, at andelen af dækrester er ligeligt fordelt mellem regummierede dæk og nye dæk.

Årsagen skal findes i stikskader eller kørsel med lavt dæktryk som forårsager overophedning af dækket, som derfor havarerer.

Regummierede lastbildæk er lige så sikre som nye dæk og følger skrappe internationale krav i forbindelse med produktionen.



KONTAKT



dbdk@dbdk.dk



RÅDET FOR STØRRE DÆKSIKKERHED



Rådets medlemmer:
FDM - Teknologisk Institut - Dækimportørforeningen - Dæk Specialisternes Landsforening - Fabrikantforeningen for Regummierede Dæk



Ansvarsfraskrivelse
Der tages forbehold for eventuelle fejl på denne hjemmeside. Selvom vi gør alt for, at oplysningerne er korrekte, kan vi ikke drages til ansvar på nogen måde for fejl/mangler og følger deraf.