Rådet for Større
Dæksikkerhed


  • Nyttig viden
    • Alder
    • Dæktyper
    • Lufttryk
    • Mønster
    • Punktering
  • Vinterdækregler
  • Spørgsmål og svar
  • Om rådet
  • English

Punktering



Dæk skal være ubeskadigede, står der i loven.

For at et dæk er ubeskadiget, skal det ved punktering repareres på en måde, så det efterfølgende fungerer, som det ville gøre i fejlfri tilstand.



Tjekliste ved dækreparation



Bed værkstedet tage dækket af fælgen for kontrol og reparation





Dækket skal altid kontrolleres og repareres indvendigt.

Der må ikke sættes en gummiprop i dækket udefra - det er kun en midlertidig tætning som bruges til kørsel til nærmeste værksted.



Få information om årsagen til skaden





Hvis du ved hvordan skaden er opstået, kan det måske forebygges, at den sker igen.



Få information om hvordan skaden er udbedret





Der skal altid foretages en permanent reparation i henhold til reparationsstandard TI-2044.


Det er din sikkerhed for korrekt reparation som bringer dækket tilbage til sin oprindelige tilstand.



Permanent reparation



En permanent reparation sker hos et dækcenter/autoværksted som afmonterer dækket fra fælgen og foretager en inspektion af dækkets inderside. Det er vigtigt at undersøge, om der er sket skader på dækkets indvendige lufttætte lag. Hvis der er skader på indersiden af dækket, vil det ofte være nødvendigt at kassere det.


Den permanente reparation tætner dækket med en vulkaniserende lap, som giver dækket sin oprindelige styrke tilbage.


Det er vigtigt at sikre sig, at det punkterede dæk afmonteres fælgen, inspiceres indvendigt, og repareres med en permanet lap på indersiden. Denne metode er den eneste, som giver dækket sin oprindelige styrke tilbage. Efterfølgende kan dækket igen betegnes som ubeskadiget.


Desværre ser man ofte værksteder, som lapper dæk uden at det afmonteres fælgen. Det kan betyde, at skader indvendigt i dækket ikke opdages, og der er efterfølgende risiko for, at dækket havarerer og medfører alvorlige ulykker. Selvom det ikke burde være nødvendigt, bør man som bilist med et punkteret dæk altid være opmærksom på værkstedets reparationsmetode og sikre sig, at der altid foretages en permanent reparation af dækket med afmonteret fælg. Derfor bør du spørge værkstedet, om dækket har været afmonteret og kontrolleret indvendigt i forbindelse med reparationen.


Ilægning af en slange i et slangeløst ("tubeless") dæk er ikke tilladt, medmindre den pågældende dækfabrikant giver tilladelse.



Dette billede viser et dæk med en skade på det lufttætte lag indvendigt i dækket.

Sådanne alvorlige og potentielt livsfarlige skader kan kun opdages ved afmontering af dækket fra fælgen.



Nødtætning



Nødtætning er en midlertidig tætning af dækket som foretages af blandt andet vejhjælpsfirmaer. Det sparer bugsering af det punkterede køretøj, da det efter nødtætningen er muligt at køre til et dækcenter/autoværksted, som kan udføre en permanent reparation.


En nødtætning kan være indsprøjtning af en væske i dækket eller isætning af en gummiprop i hullet. I begge tilfælde skal man køre til nærmeste dækcenter eller autoværksted med moderat hastighed. Detaljerne om maksimal hastighed og distance fremgår af instruktionsbogen, vejledningen til lappevæsken eller hos vejhjælpsfirmaet.


Denne type tætning er ikke en permanent reparation og dækket er efterfølgende ikke ubeskadiget, hvilket det jo skal være i henhold til lovgivningen.


Vær opmærksom på, at såfremt bilen er udstyret med dæktryksensorer i hjulene, så kan de blive beskadiget ved brug af lappevæske.


Findes der et reserve- eller nødhjul i bilen, bør man altid benytte det til kørsel til nærmeste dækcenter/autoværksted.


Nødtætning af dæk på lastbiler, lastbilspåhængskøretøjer og busser er ikke tilladt.



Præventiv tætning



Der findes produkter som præventivt kan tætne et dæk, så det ikke taber luft ved en punktering.

Selvom dækket stadig holder luft efter en punktering, er det dog ikke længere ubeskadiget.

Alle gennemgående skader kræver afmontering af dækket for udførelse af en permanent reparation.


Derfor kan tilføring af tætningsmiddel til præventiv tætning af dæk ikke erstatte en permanent reparation, og bør derfor alene anvendes i dæk monteret på køretøjer med en tilladt hastighed på maks. 40 km/t.



FACEBOOK



facebook.com/daeksikkerhed



E-MAIL



dbdk@dbdk.dk



RÅDET FOR STØRRE DÆKSIKKERHED



Rådets medlemmer:
FDM - Teknologisk Institut - Dækimportørforeningen - Dæk Specialisternes Landsforening - Fabrikantforeningen for Regummierede Dæk



Ansvarsfraskrivelse
Der tages forbehold for eventuelle fejl på denne hjemmeside. Selvom vi gør alt for, at oplysningerne er korrekte, kan vi ikke drages til ansvar på nogen måde for fejl/mangler og følger deraf.