Rådet for Større
Dæksikkerhed


  • Nyttig viden
    • Alder
    • Dæktyper
    • Lufttryk
    • Mønster
    • Punktering
  • Vinterdækregler
  • Spørgsmål og svar
  • Om rådet
  • English

Lufttryk



Det er luften i dækkene, som bærer bilen, og det er meget vigtigt, at dækkene har det korrekte lufttryk for at opnå optimale styre- og bremseevner samt den bedste forbrugsøkonomi.



Tjek trykket jævnligt



I de fleste biler findes der en mærkat i fordørsåbningen eller ved tankdækslet som viser, hvilket dæktryk bilen skal køre med.

Bemærk, at der kan være forskel mellem for- og bagdæk samt særlige krav til dæktryk ved kørsel med tungt læs, høj hastighed eller campingvogn.


Husk mindst en gang om måneden at tjekke dæktrykket. Det gøres med kolde dæk og ikke lige efter kørsel med høj hastighed eller lang distance.


På de fleste tankstationer findes dæktrykmålere, men det kan være en god ide at investere i en dæktrykmåler og evt. kompressor, så man kan tjekke og justere trykket derhjemme.


Mister du en ventilhætte, eksempelvis når du tjekker dæktrykket, bør du snarest køre forbi et dækcenter eller værksted og få monteret en ny. Hvis man kører uden ventilhætte, vil der sætte sig skidt fra vejen i ventilen, som derved kan blive utæt, når der næste gang tjekkes lufttryk i dækket.


Udover dårlig vejkontakt og brændstoføkonomi vil forkert dæktryk også forårsage unormalt slid på dækket og forkorte dækkenes levetid. Ved kørsel med 1 bar for lavt tryk øges brændstofforbruget med helt op til 15 %. Desuden kan for lavt dæktryk halvere dækkets levetid!



Dæktrykovervågning



Personbiler som indregistreres første gang fra 1. november 2014 skal være udstyret med et dæktrykovervågningssystem.

Systemet skal advare føreren, hvis dæktrykket bliver for lavt.


Der findes forskellige systemer til overvågning af dæktrykket, og det er bilfabrikantens valg, hvilket system bilen er udstyret med.

Hvis dæktryksovervågningssystemet er udstyret med særlige ventiler i hjulet som kan måle lufttrykket, så er det vigtigt, at sådanne ventiler findes i alle de hjul der anvendes på bilen, både sommerhjul og vinterhjul.



Hvis advarselslampen for lavt dæktryk tænder, skal du straks standse bilen, og tjekke om der er sket en punktering.

I tilfælde af en punktering skal du følge proceduren, som er beskrevet i bilens instruktionsbog, og enten skifte hjulet eller foretage en nødtætning. Du kan også kontakte et vejhjælpsfirma.


Hvis der ikke er en synlig punktering, kan du forsigtigt køre til nærmeste tankstation eller værksted, hvor dæktrykket skal justeres.

Få en fagmand til er tjekke hvorfor lufttrykket faldt.



FACEBOOK



facebook.com/daeksikkerhed



E-MAIL



dbdk@dbdk.dk



RÅDET FOR STØRRE DÆKSIKKERHED



Rådets medlemmer:
FDM - Teknologisk Institut - Dækimportørforeningen - Dæk Specialisternes Landsforening - Fabrikantforeningen for Regummierede Dæk



Ansvarsfraskrivelse
Der tages forbehold for eventuelle fejl på denne hjemmeside. Selvom vi gør alt for, at oplysningerne er korrekte, kan vi ikke drages til ansvar på nogen måde for fejl/mangler og følger deraf.