Rådet for Større
Dæksikkerhed


  • Nyttig viden
    • Alder
    • Dæktyper
    • Lufttryk
    • Mønster
    • Punktering
  • Vinterdækregler
  • Spørgsmål og svar
  • Om rådet
  • English

Vinterdækregler



Der findes forskellige regler om brug af vinterdæk fra land til land. Derfor skal man være ekstra opmærksom på lokale love og bestemmelser, når man drager uden for Danmarks grænser.

Her har vi samlet reglerne som er gældende i Danmark og i vores nabolande.



Bemærk at nedenstående er lovkrav og ikke nødvendigvis de sikkerhedsmæssige anbefalinger. Reglerne er gældende for person-/varebiler under 3.500 kg totalvægt og lastbiler/busser over 3.500 kg totalvægt. Selvom vi gør alt for at oplysningerne er korrekte, kan vi ikke drages til ansvar på nogen måde for fejl eller mangler og eventuelle følger deraf.

(Siden er senest opdateret den 1. juli 2025.)



Danmark





Ifølge færdselsloven må et køretøj ikke være forsynet med ’åbenbart uegnede dæk’.


I vinterføre (sjap, sne, is m.v.) betyder det i praksis, at vinterdæk eller helårsdæk mærket med snegrebssymbol er lovpligtige.

På lastbiler og busser gælder det kun på styrende og trækkende aksler.


Krav om vinterdæk/helårsdæk i vinterføre gælder ikke påhængskøretøj.


På person- og varebiler med totalvægt op til 3.000 kg skal dæktypen være den samme på alle hjul på køretøjet. På køretøjer med totalvægt over 3.000 kg skal dæktypen være den samme på alle hjul på samme aksel.


Pigdæk er tilladt fra 1. november til 15. april. Hvis pigdæk er monteret, skal det være på hele vogntoget.


Mindste tilladte mønsterdybde hele året er 1,6 mm.


Vigtig note

I henhold til dansk lovgivning er et vinterdæk altid mærket med ”M+S” (Mud and Snow). Der findes dog også sommerdæk som bærer samme mærkning, uden at være egnet til vinterkørsel.

Det er ulovligt at blande M+S-mærkede dæk med dæk uden M+S på samme bil (på lastbiler må der ikke blandes på samme aksel). Det betyder, at hvis der er monteret sommerdæk med M+S-mærkning, skal der ved udskiftning monteres tilsvarende M+S-mærkede sommerdæk.

Det kan ikke anbefales at blande M+S-mærkede sommerdæk med M+S-mærkede vinterdæk, selvom det rent faktisk er lovligt!



Tyskland





I vinterføre (sjap, sne, is m.v.) er vinterdæk eller helårsdæk mærket med snegrebssymbol lovpligtige.

På lastbiler og busser gælder det kun på styrende og trækkende aksler.


Krav om vinterdæk/helårsdæk i vinterføre gælder ikke påhængskøretøj.


Hvis vinterdækkenes hastighedsgodkendelse er lavere end bilens oplyste tophastighed, gælder særlige regler. Læs mere her.


Mindste tilladte mønsterdybde hele året er 1,6 mm.


Pigdæk er ikke tilladt.



Sverige





I vinterføre (sjap, sne, is m.v.) er vinterdæk eller helårsdæk mærket med snegrebssymbol lovpligtige i perioden 1. december til 31. marts.

På lastbiler og busser gælder det kun på styrende og trækkende aksler.


Mindste tilladte mønsterdybde i ovennævnte periode er 3,0 mm for person- og varebiler, og 5,0 mm for lastbiler og busser.


Ovenstående gælder også påhængskøretøj som trækkes af person- eller varebil.


Der er en overgangsperiode indtil 30. november 2028, hvor dæk på påhængskøretøj alene kan være mærket med M+S og ikke nødvendigvis snegrebssymbol, hvis dækkene er 'særligt fremstillet til vinterkørsel'.


Anhænger på lastbil skal være monteret med dæk mærket med M+S, og mindste tilladte mønsterdybde er 1,6 mm.


Pigdæk er tilladt fra 1. oktober til 15. april.

Hvis pigdæk er monteret, skal det på person- og varebiler være på samtlige hjul. På lastbiler og busser skal pigdæk være monteret på alle hjul på samme aksel.

Hvis pigdæk er monteret på den trækkende person-/varebil, skal pigdæk også være monteret på anhænger.



Norge





Loven foreskriver, at ’et køretøj ikke må bruges uden at det er sikret tilstrækkeligt vejgreb i forhold til føret’.


I vinterføre (sjap, sne, is m.v.) betyder det i praksis, at vinterdæk eller helårsdæk mærket med snegrebssymbol er lovpligtige.


Særligt for person- og varebiler:


I perioden fra og med 1. november til og med søndag efter 2. påskedag (i Nordmark, Troms og Finnmark dog fra 16. oktober til 30. april) er mindste tilladte mønsterdybde 3,0 mm for person- og varebiler. Dette gælder for hele vogntoget, inkl. påhængskøretøj.


Pigdæk og snekæder må ikke anvendes udenfor ovennævnte perioder, medmindre vejret gør det nødvendigt.


Særligt for lastbiler og busser:


På lastbiler og busser gælder krav om snegrebsmærkede dæk kun på styrende og trækkende aksler og kun i perioden 15. november til 31. marts. På øvrige aksler, inkl. anhænger, skal dæk være mærket med M+S eller snegrebssymbol.


I perioden fra 1. november til og med søndag efter 2. påskedag (i Nordmark, Troms og Finnmark dog fra 16. oktober til 30. april) er mindste tilladte mønsterdybde 5,0 mm for lastbiler og busser. Dette gælder for hele vogntoget, inkl. anhænger.


Hvis der forventes kørsel på sne- eller isdækkede veje, og altid fra 1. november til søndag efter 2. påskedag (i Nordmark, Trom og Finnmark dog fra 16. oktober til 30. april), skal der medbringes snekæder. Læs om det nødvendige antal snekæder på www.vegvesen.no/kjoretoy/yrkestransport/dekk-og-kjetting/kjettinger-tungbil.


Pigdæk må anvendes i samme periode som snekæder.

Hvis pigdæk er monteret, skal det være på alle hjul på samme aksel. Det er tilstrækkeligt, at ét hjul i tvillingmontering har pigdæk såfremt pigdækkene placeres symmetrisk i køretøjets længderetning.

Der skal være tilnærmelsesvis lige mange pigge i alle pigdæk.



FACEBOOK



facebook.com/daeksikkerhed



E-MAIL



dbdk@dbdk.dk



RÅDET FOR STØRRE DÆKSIKKERHED



Rådets medlemmer:
FDM - Teknologisk Institut - Dækimportørforeningen - Dæk Specialisternes Landsforening - Fabrikantforeningen for Regummierede Dæk



Ansvarsfraskrivelse
Der tages forbehold for eventuelle fejl på denne hjemmeside. Selvom vi gør alt for, at oplysningerne er korrekte, kan vi ikke drages til ansvar på nogen måde for fejl/mangler og følger deraf.